Deken-update #2

Er was niet zo veel gelegenheid om te haken afgelopen week. Onze oudste zit in groep 8 en dat betekent dat we veel onderweg zijn naar open dagen en voorlichtingsavonden van middelbare scholen. Een spannende tijd. Over een maand moet de keuze gemaakt zijn en zal ze ergens ingeschreven staan.

DSC_0128Aan mijn deken heb ik sinds vorige week ‘slechts’ één rij toegevoegd. Maar hier volgt wel deel 1 van het patroon. Zo maak ik de hexagons voor deze deken. De inspiratie vond ik in het boek ‘Crocheted gifts’ van Interweave.

Ronde 1:

  • Haak 6 lossen en sluit de ring met een halve vaste.

Ronde 2:

  • Haak 2 lossen (als eerste stokje), 2 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes en 2 lossen.
  • Herhaal dit nog 4 keer tot je 6 x 3 stokjes in de ring hebt, haak de laatste 2 lossen en sluit met een halve vaste.

DSC_0119DSC_0124

Ik maak dan twee halve vasten in de volgende 2 steken zodat ik netjes bij de eerste opening ben waarin ik verder haak.

Ronde 3:

  • Haak 3 lossen (als eerste dubbele stokje), 2 dubbele stokjes, 2 lossen, 3 dubbele stokjes. Ga verder in de volgende opening met 3 dubbele stokjes, 2 lossen, 3 dubbele stokjes.
  • Herhaal dit nog 4 keer tot je weer rond bent en sluit met een halve vaste.

Ronde 4:

  • Maak weer 2 halve vasten in de volgende steken tot aan de eerste opening.
  • Haak 2 lossen (als eerste stokje), 1 stokje, 2 lossen, 2 stokjes. Haak nu 5 stokjes in de 5 steken tussen de twee openingen. In de volgende opening weer 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes.
  • Herhaal dit nog 5 keer tot je rond bent en sluit met een halve vaste.
  • Werk de twee draadjes weg en de hexagon is klaar.

DSC_0125DSC_0127

Volgende week laat ik zien hoe ik de hexagons aan elkaar haak.

2 gedachtes over “Deken-update #2

Geef een reactie

