Dekentje met groene strepen

groen5Het kraamkadootje is af. Het is een wit dekentje geworden met groene strepen. Die kleuren zijn geïnspireerd op de kleur van het logo van het bedrijf van de moeder in spe. Ben benieuwd naar haar reactie.groen1 Het is 85 bij 65 cm groot geworden. Ik heb gehaakt met Lana Grossa Cotton Mix 130, 7 bollen wit (nummer 116) en 2 bollen kleur (nummers 107 en 120), en met haaknaald 4. groen2 Van het strepenpatroon heb ik een tekening gemaakt die je onderaan de pagina kan vinden. Doordat je steeds in de ene toer stokjes haakt en in de andere toer lossen en vasten, ontstaat er een gelijkmatige voorkant. Om te starten, haak je een even aantal lossen dat door 4 gedeeld kan worden, plus 2. Ik begon met 136 + 2 = 138 lossen. De 2 lossen aan weerskanten geven ruimte voor een extra stokje die je kunt gebruiken om uiteindelijk de rand eraan te haken. Om dezelfde reden eindig je het patroon met een (oneven) toer lossen en vasten. Dat maakt het een mooi geheel.groen4 Voor de rand haakte ik 1 toer vasten en daarna 3 toeren stokjes. Ik heb er een set van gemaakt met het bijpassende hangertje.groen2 Nog twee hele drukke weken en dan hebben we hier vakantie. Een heerlijk vooruitzicht. En ik zal eens bedenken welk haakprojectje ik meeneem naar andere oorden…

PATROON STREPEN HAKEN 

Opzet: even aantal lossen dat gedeeld kan worden door 4, plus twee lossen (138). 

Toer 1: 4 lossen, 2 vasten in de 5e en 6e losse van de opzettoer, 2 lossen, twee steken overslaan, twee vasten in de 9e en 10e lossen van de opzettoer, * 2 lossen, twee steken overslaan, 2 vasten in de volgende twee steken van de opzettoer, vanaf * herhalen tot 4 steken voor het eind van de opzettoer, dan 3 lossen en 1 vaste in de laatste steek van de opzettoer. Keren.toer1 Toer 2: 2 lossen (dit is meteen het eerste stokje), 4 stokjes in het eerste boogje lossen, * 4 stokjes in het volgende boogje lossen, vanaf * herhalen tot voor het laatste boogje van de vorige toer. In het laatste boogje 5 stokjes haken. Keren.toer2 Toer 3: 4 lossen, 1 vaste bovenin het laatste stokje van eerste vijf, * 1 vaste in het eerste stokje van de volgde 4 stokjes van de vorige toer, 2 lossen, 1 vaste in het laatste stokje van dezelfde 4 stokjes van de vorige toer, vanaf * herhalen tot het laatste groepje stokjes van de vorige toer, 1 vaste in het eerste stokje, 3 lossen, 1 vaste in het laatste stokje van de vorige toer. Keren.toer3 Toer 2 en 3 steeds herhalen. Eindigen met een toer drie, zodat je aan de onderkant en aan de bovenkant boogjes hebt waarin je een rand kunt haken. Ook aan de zijkanten zijn extra stokjes gehaakt om de rand in te haken, zodat het patroon aan weerskanten netjes oogt met 4 stokjes.    

7 gedachtes over “Dekentje met groene strepen

  1. Ik vind de deken helemaal geweldig en wat een mooie steek zeg!, maar ik snap het patroon niet zo goed wat je hebt getekend. Zou je de toeren ook kunnen opschrijven? Alvast bedankt voor de moeite. Een gelukkige bijna oma die deze deken graag voor haar kleinkind wil haken.

    • Dag Marjon, wat leuk dat je dit dekentje ook wilt maken. Ik heb een poging gedaan door de beschrijving tussen de tekeningen in te zetten. Ik hoop dat het duidelijk is. Je mag me uiteraard ook mailen als je vragen hebt: twintigminuten[at]gmail.com Heel veel plezier en succes!

  2. Hoi
    Heel erg bedankt voor het toesturen van de beschrijving.
    Ik ga meteen beginnen en hoop dat het mij ook gaat lukken want het ziet er erg mooi uit. En ook prachtige kleuren. Top!
    Ik zal je laten weten of het lukt.

    Fijn weekend

    Gr. Marjon

Geef een reactie

