zonnebloem

 

DSC_0060IMG_0172Voor mijn nichtje dat net is verhuisd heb ik een kussen gemaakt. Ik was erg benieuwd naar het byClaire garen nr. 2. De kleuren die ik heb gekozen doen me denken aan zonnebloemen. Het garen werkt heerlijk, heeft een fijne structuur en het gaat lekker snel. Ik probeerde eerst iets te haken met stokjes, maar daarvoor is het wel te dik. Dan ontstaan er te grote gaten. Toen kwam ik een patroon tegen van Claire met de granietsteek. Die heb ik ook gebruikt, alleen haakte ik twee toeren per kleur.

Het is een lange lap geworden die ik vervolgens dubbelgevouwen aan elkaar heb gehaakt, met een overslag. Zo is het geworden wat ik ongeveer in mijn hoofd had. Hieronder vind je een beschrijving.

 

zonnebloem2Overtrek voor kussen van 50 x 50 cm.

  • Materiaal: byClaire nr. 2, Zeegroen, Mint, Oker (elk 2 bollen), Antraciet (3,5 bollen)
  • Haaknaald 6
  • Haak 66 lossen – start met granietsteek (zoals beschreven in het byClaire patroon Omslagdoek)
  • Per kleur heb ik twee toeren gehaakt. In totaal 142 toeren. Daarna 19 toeren in antraciet die ik ook voor de rand gebruikt heb.
  • Met antraciet heb ik daarna eerst een rand vasten gehaakt langs de alle zijden. Als laatste langs de onderkant (de kleur waarmee ik gestart ben, zeegroen in dit geval). Door de vasten langs deze rand wat krapper te haken, zal de overslag later beter aansluiten als het kussen erin zit. Daarna haakte ik langs deze korte kant nog twee toeren granietsteek. Eventueel kun je deze rand gebruiken voor een sluiting met knoopjes, daarvoor laat de granietsteek voldoende ruime tussen de steken.
  • Tenslotte haakte ik de zijkanten dicht met vasten. In het midden overlappen de uiteinden ongeveer 7 cm. De hoes is iets kleiner dan 50 x 50 cm maar daardoor zit ie extra stevig om het binnen kussen.zonnebloem1

DSC_0063

Update: Hieronder het zelfde patroon in een andere kleurencombinatie van ByClaire nr.2.

kussens

12 gedachtes over “zonnebloem

Geef een reactie

